Zapisz się do newslettera

Twoja cotygodniowa porcja wiedzy

Najczęściej popełniane błędy przy promocji w social mediach – TOP-8

Promowanie swojej firmy w mediach społecznościowych jest ważną częścią każdej strategii marketingu cyfrowego. Łatwo jest jednak wpaść w pułapkę popełniania niektórych powszechnych błędów podczas próby promowania biznesu w sieci na własną rękę. Od Facebook Ads po TikToka istnieją pewne haczyki, których powinieneś być świadomy, aby uniknąć przepalania pieniędzy. W tym artykule opowiem o najczęściej popełnianych błędach na tych dwóch platformach.

 

1. Używanie przycisku „Promuj post” z poziomu aplikacji

Facebook Ads/Tiktok Ads mogą być świetnym sposobem na dotarcie do potencjalnych klientów, ale wymagają one spostrzegawczości i poświęcenia sporej uwagi na detale, ponieważ łatwo jest przeoczyć istotne elementy tworzenia kampanii. Podstawowym i zarazem najbardziej powszechnym błędem jest wykorzystywanie przycisku „Promuj post” z poziomu aplikacji.Ten przycisk używany jest często przez początkujących, w celu szybkiego zwiększenia zasięgów przy minimalnym wysiłku, ale może być to niebezpieczna pułapka dla wielu firm. Ten przycisk nie pozwala na dokładne dostosowanie targetowania i szczegółów reklamy, co może prowadzić do marnowania budżetu. Wyniki takiego “boostowania” postów są często niezadowalające, ponieważ algorytm nie jest w stanie odpowiednio dopasować reklamy do właściwej grupy odbiorców. Aby uzyskać najlepsze wyniki, powinieneś używać Ads Managera zamiast polegać na przycisku „Promuj post”.

 

2. Brak wgranej analityki

Kolejnym często popełnianym błędem jest brak odpowiednio skonfigurowanej analityki, co uniemożliwia skuteczne mierzenie efektów działań. Może to mieć ogromny wpływ na sukces lub porażkę wysiłków reklamowych. Bez szczegółowej analityki i danych bardzo trudno jest sprawdzić, jak skuteczne są kampanie i strategie. Firmy, które nie mierzą swoich wyników, mogą stracić cenny wgląd w to, co działa, a co nie i mogą zmarnować zasoby na nieskuteczne strategie. Istotne jest śledzenie swoich kampanii, aby zrozumieć gdzie najlepiej wydać pieniądze i upewnić się, że otrzymujemy wartość za swoje wysiłki. Inwestowanie w poprawną konfigurację narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics, może bardzo pomóc w zrozumieniu kluczowych wskaźników wydajności, zachowań klientów i innych aspektów. Posiadanie dobrze skonfigurowanej analityki pomaga również właścicielom firm podejmować lepsze decyzje w oparciu o rzeczywiste dane.

 

 3. Zły cel kampanii

Algorytmy w social mediach są bardzo sprytne. Machine learning jest na niezwykle zaawansowanym poziomie, a każde zachowanie konsumentów aplikacji jest szczegółowo monitorowane, aby dostarczyć reklamodawcom ruch, którego oczekują. Właśnie dlatego tworząc kampanie np. dla sklepu internetowego, warto mieć na uwadze, co chcemy finalnie osiągnąć. W przypadku e-commerce często celem jest sprzedaż produktu, dlatego też głównym celem powinna być konwersja sprzedażowa. Najczęstszy błąd z tego segmentu to wybór celu “Ruch” – przedsiębiorcy błędnie zakładają, że kierując ruch do sklepu automatycznie zwiększy się sprzedaż. Niestety nie do końca tak jest, gdyż algorytmy czy to Facebookowe, Instagramowe, czy TikTokowe dostarczają ruch, który jest tańszy, lecz rzadziej podejmujący decyzję o zakupie. 

 

4. Źle dobrana grupa docelowa

Wybór grupy docelowej jest ważnym elementem każdej strategii biznesowej, ponieważ stanowi klucz do sukcesu marketingowego. Grupa docelowa to idealne osoby lub klienci, dla których tworzony jest produkt lub usługa. Można ją zdefiniować jako określony segment potencjalnych klientów, którzy mają wspólne cechy, takie jak wiek, płeć, zainteresowania i styl życia. Wiedza o tym, kim jest Twoja grupa docelowa, pozwala dostosować produkt/usługę do ich potrzeb, tworzyć skuteczne kampanie reklamowe oraz zapewnić rentowność prowadzonych działań. Wybierając odpowiednią grupę docelową jesteś w stanie skupić się na jej potrzebach i preferencjach, co pomoże Ci rozwinąć Twój biznes. Idealną osobę lub klienta należy zidentyfikować poprzez dokładne zbadanie ich zainteresowań, wartości i zachowań. Dzięki temu można stworzyć produkty i usługi, które najlepiej im odpowiadają. Zrozumienie, kim jest Twoja grupa docelowa, pomoże Ci opracować strategie i inicjatywy marketingowe, które są dostosowane specjalnie dla nich. Im więcej czasu poświęcisz na personę, do której kierować chcesz reklamy, tym lepiej. Ten element ma podwójne znaczenie, bo grupę docelową ustawia się od strony tworzenia kampanii, ale szczegółowe informacje o personie idealnego klienta przydadzą się również na etapie pokonywania obiekcji np. w copy czy też przekazie kampanii reklamowej. 

 

5. Brak zaznaczonego pixela w reklamie

Niezależnie od tego czy tworzysz reklamy na TikToku, czy Facebooku, powinieneś pamiętać o zaznaczeniu swojego pixela wgranego do analityki. Czasami te pola potrafią się samoczynnie odznaczyć. Łatwo je też przegapić, a bez tego analityka nie będzie poprawnie zbierać danych. Pamiętaj o tym! 

 

6. Słabej jakości zdjęcia / filmy

W dobie mediów społecznościowych ważne jest, aby zwracać uwagę na jakość zdjęć i filmów zamieszczanych na naszych kontach. Słaba jakość materiałów może zmniejszyć atrakcyjność naszych postów, czyniąc je mniej prawdopodobnymi do zobaczenia lub udostępnienia przez innych. Poświęcenie kilku minut na upewnienie się, że zdjęcia i filmy są wyraźne i dobrze oświetlone, może zrobić ogromną różnicę podczas publikowania w mediach społecznościowych. Jeśli nie masz dostępu do profesjonalnego sprzętu, spróbuj użyć naturalnego światła lub nawet darmowych filtrów, aby poprawić jakość swoich zdjęć. Dodatkowo, jeśli robisz filmy, spróbuj użyć statywu, aby obraz pozostał stabilny podczas nagrywania. Zwracając uwagę na te małe szczegóły w tworzeniu treści, możesz znacząco wpłynąć na rezultaty każdej kampanii reklamowej w social mediach!

 

7. Brak mowy korzyści w kreacjach

Mowa korzyści jest rodzajem mowy perswazyjnej, która służy do przekonania publiczności do podjęcia określonego działania. Zazwyczaj obejmuje przedstawienie argumentu i dostarczenie dowodów lub danych na poparcie argumentu. Celem mowy korzyści jest przekonanie słuchacza do podjęcia pożądanego działania – czy to będzie zakup produktu, czy wypełnienie formularza bądź polubienie strony. Pisząc jakikolwiek tekst reklamowy, warto zwracać uwagę na wartość użytkową płynącą z podjęcia oczekiwanego działania przez klienta. Kupując jakikolwiek produkt, klient oczekuje, że rozwiąże on jego problem lub spełni określone oczekiwania. Jako reklamodawca musisz wywołać u klientów chęć do zakupu i zaprezentować produkt/usługę w dobrym świetle.

 

8. Nieprawidłowe testowanie kreacji reklamowych

Ostatnim z serii najczęściej popełnianych błędów będzie nieprawidłowe testowanie kreacji reklamowych. Podejmując próbę testu kilku rzeczy naraz, ciężko będzie wyciągnąć prawidłowe wnioski, a reklamodawcy wydając pieniądze oczekują efektów tu i teraz. To nie do końca tak działa, a przynajmniej nie na początku. Zamiast wydać 200 zł w dobę, na jednej losowej reklamie, dużo lepiej jest spożytkować ten budżet dzieląc go na kilka grup docelowych lub wersji copy/zdjęć/filmów i testować jedną zmienną na raz, na małych budżetach. W praktyce: najpierw testujemy tylko różne wersje copy, potem najlepsze copy i różne wersje filmu/zdjęcia i na końcu bierzemy najlepsze copy, najlepszy materiał i różne grupy docelowe. Po wydaniu miarodajnego budżetu na każdą z wersji reklamowych będziesz w stanie znaleźć najlepsze połączenie reklamy, gotowe do skalowania na większych budżetach. 

 

Niezależnie od tego na jakiej platformie planujesz tworzyć reklamy, mam nadzieję, że te kilka uniwersalnych zasad weźmiesz do siebie. Cierpliwość i nieustanny zapał do testowania nowych rzeczy to klucz do sukcesu. Tylko w ten sposób uda Ci się odkryć połączenie, które zadziała najlepiej.