Zapisz się do newslettera

Twoja cotygodniowa porcja wiedzy

Jak pozyskać klientów firmy, kiedy nie masz milionów na reklamę?

Podstawowe formy promocji dla firmy, sprzedającej internet.

 

———————————————————————————–

Dowiedz się, jak:

  • dobrać skuteczne kanały komunikacji,
  • gdzie reklamować firmę, która sprzedaje internet,
  • jak łatwo sprawdzić, które kanały działają, a które nie.

——————————————————————————–

 

Klienci często pytają mnie: gdzie się reklamować. Skąd wiedzieć, co działa, a co nie. Oto 3 główne źródła wiedzy o tym, gdzie najlepiej się reklamować.

 

  1. Twoje doświadczenie

Masz firmę nie od dziś. Założę się, że jesteś w stanie „z głowy” powiedzieć, które kanały najlepiej się sprawdzają w Twoim przypadku. Z których przychodzi do Ciebie najwięcej klientów. 

Czasami nie są to tradycyjne kanały, z jakich korzystają wielkie marki. Zauważyłeś, że bardzo często to inni klienci są najlepszym nośnikiem reklamy. Mam rację, prawda? Oto, jakie formy reklamy często dobrze działają u firm, które sprzedają internet:

 

        Wyszukiwarka

  • płatna reklama w wyszukiwarce na słowa, które ludzie wpisują w Google. To dziś najprostszy i często najskuteczniejszy kanał reklamowy. Bo, kiedy czegoś szukamy — wpisujemy w Google,
  • pozycjonowanie — stworzenie strony, która jest dobrze widoczna w wyszukiwarce, ma słowa, których ludzie szukają, szybko się wczytuje, jest aktualna, przejrzysta i nowoczesna. Koniecznie zadbaj o to, by link do niej był widoczny na innych stronach (szczególnie tych lokalnych). Sprawdź, jakich słów ludzie szukają, w związku z Twoim biznesem? Będzie to zapewne „internet + nazwa miasta”, „internet + zasięg + nazwa ulicy” itp.
  • wizytówka Google — zadbaj o obecność Twojej firmy na mapie Google z dokładnym adresem i godzinami otwarcia biura. Ludzie szukają dostawcy w konkretnej lokalizacji. Na wizytówce sprawdzą, kiedy do Ciebie przyjść, by porozmawiać o ofercie.

       

 

        Social Media

  • posty sponsorowane na Facebooku, geotargetowane na przykład na miejsca, gdzie są nowe domy i bloki,
  • konkursy na Twoim Facebooku z prezentowymi voucherami na abonament lub drobnymi gadżetami,
  • obecność na grupach na Facebooku np. spotted.

 

        Wskazówka 1

Nawet jeśli masz dużo fanów — Twoje posty bez reklamy widzi tylko kilkanaście procent ludzi, którzy polubili Twój profil. Wyobraź sobie, że jedziesz do Zakopanego całą rodziną i stoisz w korku na Zakopiance. W Twoim aucie jedzie 5 osób. Twój post zobaczy Tylko jedna z nich, a w innych autach nikt. Dlatego musisz reklamować posty — by zdobywać innych klientów! Czasami nie opłaca się inwestować dużych nakładów, gdy post o ofercie widzi tylko kilka osób, które i tak są już Twoimi klientami. Lepiej zainwestować wtedy w reklamę.

 

        Wskazówka 2

Nie zapominaj o najmłodszych. Mimo, że oni nie kupują (tylko ich rodzice), to mają realny wpływ na decyzje. Rozważ obecność na Tik Toku albo w miejscach, gdzie są młodzi ludzie (kluby piłkarskie, domy kultury, tablice na placu zabaw).

 

 

        Prasa

  • gazeta lokalna — artykuły sponsorowane, wywiady. To dobre miejsce, by budować swój wizerunek i być zauważonym lokalnie. Jeśli komuś za pół roku skończy się umowa, jest szansa, że sobie o Tobie przypomni, bo Cię widział w okolicy. 

 

        Billboardy i reklamy zewnętrzne

  • plakaty i banery — one zawsze przyciągają wzrok, a do tego, jeśli klient przechodzi obok nich codziennie, to po prostu utrwalają się w jego głowie,
  • dobre oznakowanie Twojego biura — to darmowa przestrzeń reklamowa. Ile osób każdego dnia mija Twoje biuro. Czy dobrze widać Twoją reklamę?

        Komunikacja miejska

  • reklama w i na autobusie, tramwaju, przystanku czy busie, kursującym na lokalnej trasie.

 

        Druki

To nieprawda, że czas druku już minął. Ludzie nadal cenią namacalną reklamę, która mogą zabrać do domu i na spokojnie przeczytać. Reklama drukowana uruchamia dodatkowy zmysł (dotyk). A im więcej zmysłów w reklamie, tym lepiej zapamiętujemy przekaz. Rodzaje druków, które możesz wykorzystać to:

  • ulotki dla mieszkańców,
  • plakaty na klatkach, słupach, w sklepach,
  • plakaty w domach kultury,
  • własne kalendarze, rozdawane dla mieszkańców,
  • powitalne teczki — dla nowych domów i bloków.

 

        Współprace z innymi firmami

Gdzie są Twoi przyszli klienci. Z jakimi firmami możesz współpracować, by do nich dotrzeć? Oto propozycje współprac:

  • z deweloperami,
  • ze spółdzielniami mieszkaniowymi — obecność na spotkaniach spółdzielni mieszkaniowych,
  • wizyty w lokalnych firmach i biurach.

 

        Sprzedaż bezpośrednia

Nie ma jak kontakt bezpośredni. Człowiekowi łatwiej uwierzyć i zawsze można go dopytać. Zadbaj o to, by Twoi przedstawiciele starali się zrozumieć sytuację potencjalnego klienta i zaoferowali mu dokładnie to, czego potrzebuje. Klient to doceni i będzie bardziej skłonny polecić cię znajomym i sąsiadom. Kto i co może sprzedawać?

  • handlowcy,
  • technicy, którzy montują internet przy okazji mogą roznieść ulotki.

Pamiętaj też, by Twoje samochody były widocznie oznaczone reklamą. To dobry nośnik.

 

        Marketing szeptany czyli: polecenia!

Polecenia to dziś jedna z najskuteczniejszych form promocji. Koniecznie zadbaj o pozytywne opinie w Google. Zawsze proś klientów o ich wystawienie. Poproś też swoich klientów o to, czy nie mogliby polecić Cię sąsiadom i znajomym. Ludzie chętnie mówią o tym, jak coś ich zaskoczy. Co miłego zrobiłeś ostatnio dla swoich klientów, o czym chętnie opowiedzieliby swoim znajomym?

 

       

        Wydarzenia

Nie może Cię zabraknąć na lokalnych wydarzeniach. Koniecznie bądź obecny na piknikach, meczach i innych imprezach. 

 

        Wskazówka 3

Sponsoring lokalnych wydarzeń i działalność dobroczynna to nie tylko sposób, by zostać zauważonym. Jeśli firma zostanie skojarzona z pomocą i dobroczynnością, klienci mogą chętniej skorzystać z Twoich usług. Dlaczego? Bo da to “wyższy sens” zakupowi u Ciebie i może zmniejszyć tzw. “ból płacenia”. Czujesz czasem ból, kiedy masz za coś płacić, prawda? Taka działalność może pomóc go zmniejszyć. Oczywiście pod warunkiem, że Twoja cena nie będzie znacząco wyższa od konkurencji.

 

        Jak zadbać, co działa?

Przede wszystkim musisz sprawdzać, które kanały przynoszą Ci klientów. Jak? Możesz na przykład rozdawać kody promocyjne. Każdy kanał będzie miał inny kod zniżkowy do podania przy podpisaniu umowy. To nie tylko pozwoli Ci sprawdzić w prosty sposób skuteczność, ale też zachęci klientów do skorzystania z Twojej oferty.

Ludzki mózg kocha słowa „darmowy” i „gratis” – bo widzi od razu korzyść dla siebie. To dlatego ta forma promocji jest tak często stosowana. Równie skuteczne, by pozyskać wiedzę, jest pytanie klientów — przy podpisaniu umowy, wizycie w biurze — skąd się o Tobie dowiedzieli.

 

        Stosuj skuteczne kanały, ale też dbaj o widoczność

Jeśli nie masz dużego budżetu na reklamę — skup się na tych kanałach, które przynoszą Ci najwięcej klientów. Jednak nie zapominaj też o obecności w kanałach bardziej „wizerunkowych”. Czyli takich jak banery, prasa lokalna i eventy. Może nie przyniosą sprzedaży od razu, ale sprawią, że klienci w ogóle zetkną się z Twoją nazwą. I jak będą potrzebowali internetu — przypomną sobie o Tobie. 

Ciągła widoczność jest też ważna dla naszego mózgu. Im częściej klient zetknie się z Tobą, Twoją nazwą i firmą, tym masz większą szansę, że Cię polubi. Tak. Naukowo dowiedziono tego, że mózg lubi bardziej to, z czym styka się częściej. To tak zwany efekt czystej ekspozycji.

 

        2. Wywiad z dotychczasowymi klientami 

By wiedzieć, gdzie skutecznie się reklamować i skąd przychodzą klienci — zrób wywiad z dotychczasowymi klientami. O co zapytać klientów?

  • Internet — gdzie spędzają czas?
  • Prasa — czy czytają, jakie tytuły?
  • Portale internetowe — czy korzystają, z jakich?
  • Social media — czy korzystają, z jakich?
  • Lokalni influencerzy — czy śledzą i jakich?

 

 

        Jak przeprowadzić taki wywiad?

 

        Możesz rozesłać pytania wszędzie tam, gdzie są Twoi klienci. 

  • w newsletterze (zwykła, darmowa ankieta w Google Forms),
  • wysłać ankietę po podpisaniu umowy lub wizycie w biurze,
  • stworzyć ankietę na Facebooku,
  • rozdać ją na evencie. 

 

        Jak sprawić, by wypełnili ankietę?

Dobrą praktyką jest zaoferować klientowi nagrodę lub upust za wypełnienie takiej ankiety. Wtedy masz większą szansę, że otrzymasz odpowiedzi. Możesz też za każdą ankietę przelać określoną kwotę na cele inicjatyw dobroczynnych lub wsparcie lokalnej społeczności.

       

        O co jeszcze możesz zapytać?

Przy okazji wysłania ankiety warto zapytać o poziom zadowolenia z Twoich usług oraz co jeszcze możesz poprawić, by lepiej pomóc klientom. Możesz też zbadać, co skłoniło klientów do wyboru Twojej firmy i czy polecili Cię znajomym, a jeśli tak — co mówili o Tobie. Takie teksty potem bardzo dobrze sprawdzają się w reklamach i ofertach handlowych.

       

        3. Twoja strona www

To kopalnia wiedzy o tym, skąd przychodzą klienci. Koniecznie zainstaluj na stronie kod śledzący Google Analytics. Poproś informatyka o zrobienie tego lub sprawdź w wyszukiwarce, jak go zainstalować. Dzięki niemu dostaniesz mnóstwo darmowych danych, a między innymi:

  • ile osób przychodzi na Twoją stronę i z jakich kanałów każdego dnia,
  • ile osób z płatnego ruchu, a ile wpisuje nazwę Twojej firmy (już gdzieś się z nią zetknęło),
  • ile osób przychodzi z innych stron, z linków, z jakich słów wchodzą na Twoją stronę,
  • z których miejscowości jest najwięcej wejść,
  • co ludzie robią na naszej stronie, z jakich ofert korzystają,
  • ile czasu spędzają na każdej podstronie.

A to tylko przykłady, bo Analytics to prawdziwa kopalnia wiedzy, do której po prostu musisz regularnie zaglądać.

       

        Co jeszcze?

Sprawdź, co w internecie robi Twoja konkurencja. Jak prowadzi swoje kanały na mediach społecznościowych. O czym pisze? Jak wyglądają ich oferty?  To może być dobra wskazówka — jak pisać o Twojej firmie.

 

        Wskazówka

Pamiętaj, że o klienta należy dbać przez cały czas trwania umowy, a nie tylko wtedy, jak umowa się kończy.

  • zadzwoń do klienta od razu po montażu — upewnij się, czy wszystko działa,
  • złóż mu życzenia urodzinowe — upewnij się, czy wszystko działa,
  • pochwal się osiągnięciami firmy w newsletterze — na przykład, jeśli sponsorujesz lokalny klub piłkarski i coś wygrał. Ludzie czują dumę i radość z lokalnych osiągnięć,
  • dbaj o klientów — rób dla nich konkursy, gdzie będą mogli wygrać na przykład vouchery na internet,
  • rozpocznij współpracę z lokalnymi firmami — możecie nawzajem reklamować się na Facebooku, udostępniać swoje plakaty w siedzibach albo rozdawać vouchery na swoje usługi,
  • dostarczaj ludziom takich postów, które oni sami będą chcieli udostępniać — ciekawych, śmiesznych lub emocjonalnych historii, jak pomagacie klientom, jak o nich dbacie. 

 

Oto przykład, jak fajnie firma wykorzystała prawdziwą historię:

https://www.youtube.com/watch?v=WDyb2wJNLbY

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=WDyb2wJNLbY