Zapisz się do newslettera

Twoja cotygodniowa porcja wiedzy

Jak Dobrze Pisać do Internetu?

Jak Dobrze Pisać do Internetu?

Naucz się od razu.

„Ludzie wymieniają się ze sobą 16 tysiącami słów dziennie, a w każdej godzinie odbywa się ponad 100 milionów rozmów, których tematem są marki”*.  

Podejmij wyzwanie na dziś:

  • Spraw, by ludzie zamawiali Internet (i nie tylko) od Ciebie.
  • Odnajdź się bezpiecznie w nowinkach marketingowych.
  • Naucz się pisać skuteczne strony i teksty.
  • Pożegnaj kłopoty z komunikacją.

Na początek opowiem Ci historię. Może się zdziwisz, ale nie zawsze wygrywam. Pewnego dnia złożyłam ofertę na przetarg. Ważny dla mnie przetarg. Do dużej firmy. Wymyśliłam najbardziej mądrą koncepcję w życiu. Rozpisałam dokładnie, na 212 slajdach prezentacji (małym drukiem), jak marka X ma dojść do rynkowego sukcesu. I to na 3 sposoby. Z podaniem wskaźników, jak zmierzymy sukces. Przetarg przegrałam. Wiesz czemu? 

Bo klientce nie chciało się czytać. 

Wybrała łatwą i ładną ofertę konkurencji. Dodatkowo: droższą. Przegrałam. Był to duży cios. Napracowałam się bardzo. Ale wyniosłam z tej porażki kilka lekcji. Może pomogą i Tobie?

3 rzeczy, które dosłownie uczulają mózg Twojego klienta to:

  1. Trudne teksty, długie akapity i niezrozumiałe oferty.
  2. Chaos na stronie, w ofercie, za dużo elementów, rozpraszaczy.
  3. “Pustosłowia” czyli komunikaty bez szybkiej wartości dla ludzi.

Dziś już wiem, że jeśli reklama jest chaotyczna, albo zbyt trudna, to mózg może ją po prostu zignorować. Szczególnie mózg osoby starszej, który gorzej radzi sobie z dużą ilością bodźców na raz. 

Jak pisać do internetu?

Sukces w internecie ułatwi Ci łatwa, prosta i przyjazna oferta na stronie www. A poniżej kilka punktów, które pomogą w praktyce. Pisząc teksty na swoją stronę internetową:

  1. Zadbaj o ciekawy nagłówek (tytuł). 

Dobry nagłówek to podstawa, by ktoś w ogóle zainteresował się tekstem. Czemu? Bo do ludzi dociera dziś tyle informacji, że o ich uwagę trzeba walczyć.

Jak napisać nagłówek? Zaciekaw, zadaj pytanie, pokaż korzyść, wyliczenie lub niedokończenie. Oto konkretne przykłady:

Niedokończenia Niezawodny Internet Światłowodowy od…
Pytania Ile kosztuje Internet Światłowodowy?
Wyliczenia 5 korzyści z podłączenia do…
Prezentacja korzyści szybkiej do zaspokojenia  Internet od (X) już jutro w Twoim domu 

U nas nie rozmawiasz z robotem!

Obalenie stereotypów Superszybki światłowód wcale nie musi być drogi

Jeśli nie lubisz pisać lub przychodzi Ci to z trudnością — skorzystaj ze słów — pewniaków. One chwytają uwagę. 

Słowa – Pewniaki – przykłady:

  • Już jest! Dzielnica X objęta Światłowodem!
  • Prezentujemy Ofertę Grudnia!
  • Wprowadzamy Super Bonusy.
  • Niesamowite opowieści Monterów…
  • A czy Ty jesteś Lokalny?
  • Darmowy miesiąc próbny.
  • Oto jak podłączamy… do internetu!
  • Uwaga! Jeszcze lepsza przepustowość, dzięki…
  1. Zadbaj o wygląd tekstu

Tekst podziel na paragrafy. Każdy nazwij ciekawie. Na przykład w tytule zadaj pytanie i odpowiedz na nie w treści. Dbaj, by nie było za dużo tekstu w jednym bloku. W jednym zdaniu zapisz jedną myśl. 

Najważniejsze informacje podaj na początku i powtórz na końcu. To tam często skupiają uwagę czytelnicy.

Skróć zdania i usuń zbędne słowa. 4-5 wyrazów w jednym zdaniu to dobra praktyka. Ważne słowa wyróżnij pogrubioną czcionką. Unikaj liter drukowanych, bo trudniej się je czyta.

Stosuj (jeśli możesz) proste i konkretne słowa. Proste, czyli mało- sylabowe. Konkretne, czyli nieabstrakcyjne. 

Nie Tak
Elastyczna obsługa klienta Odpowiemy na każde pytanie codziennie do 20. Możesz też łatwo zapytać na Facebooku.

Wskazówka:

Jeśli masz problem z tym, czy dane słowo jest abstrakcyjne, spróbuj go narysować. Jeśli trudno Ci sobie je wyobrazić — to Twoim klientom też! Bo jak na przykład narysujesz słowo: “elastyczne”?

Zadbaj o przyjazny ton wypowiedzi. Jeśli możesz, pisz na „Ty”, bo to sugeruje bliskość i troskę o potrzeby klienta.

Dodaj obrazki ilustrujące tekst i wideo. Dobrze działają zdjęcia twarzy, patrzących wprost. Wideo może zaprezentować łatwo korzyści z Twojej oferty. Jeśli produkt używany jest w konkretnym pomieszczeniu, pokaż go obrazkiem.

Dodaj czytelne wezwanie do działania. Na przykład: Dowiedz się więcej, Zamów teraz. Niech klient konkretnie wie, co ma zrobić, po tym, jak przeczyta tekst. Pamiętaj, każdy artykuł na Twojej stronie powinien czemuś służyć: zapisaniu do newslettera (pozyskanie kontaktu), zapytaniu o ofertę itp.

Zadbaj o SEO (widoczność w Google). Zamieść w tekstach odpowiednie słowa kluczowe, pytania, nagłówki, opisy obrazków, nazwisko autora, spis treści.

Na końcu sprawdź, czy Twój tekst jest łatwy. Możesz to zrobić na przykład na www.jasnopis.pl

  1. Zadbaj o zawartość tekstu

Wiesz już, jak tekst powinien wyglądać. Ale o czym i jak pisać?

Jeśli masz problem ze znalezieniem tekstów, na przykład na bloga, to podpowiem Ci, że najlepszą skarbnicą tematów są Twoi klienci. Wskazówka: spisz wszystkie tematy, o jakie Cię pytają. Odpowiedz na nie w artykułach na bloga.

Pamiętaj, że ludzie to egoiści. Kupując coś, chcą wiedzieć: co mi to konkretnie da. I to nie tylko finansowo. Dlatego w internecie dużo skuteczniej sprawdzają się proste oferty, łatwo wyjaśniające korzyści.

Wskazówka:

Pisz wprost o korzyściach, które daje Twoja oferta, a nie tylko o cechach. Myśląc o konkretnej cesze oferty, zastanów się: Co to konkretnie da mojemu klientowi i o tym napisz.

Na przykład:

Możesz napisać Tak Lub Tak, pokazując też Korzyść
aktualne informacje o wyłączeniach aktualne informacje o wyłączeniach

Wiemy, jak ważny jest Internet dla Ciebie. U nas awaria nigdy Cię nie zaskoczy.

Dla ułatwienia przygotowałam dla Ciebie “ściągawkę potrzeb”. Możesz ją łatwo przerobić dla swoich potrzeb. 

Ściągawka z potrzeb:

Potrzeba Komunikat
Radość z życia Ciesz się filmami i serialami full HD. Oglądaj bez przerywania.
Bezpieczeństwo Bezpieczny internet do firmy. Lokalne serwery. Obsługa klienta do 5 km od Twojej siedziby. Dojeżdżamy.
Komfortowe warunki życia  Szybkość bez wyrzeczeń. Nie ważne, ile osób korzysta.
Bycie lepszym, wygrywanie  Bądź pierwszy, który skorzysta z oferty X.
Opieka nad bliskimi Bezpieczny internet do nauki dla dzieci.
Przynależność do grupy Twoi sąsiedzi już go mają. Internet Światłowodowy od..
Wydajność Upoluj Najszybszy Internet Światłowodowy.
Niezawodność Pożegnaj ikonki wczytywania. Zamów internet światłowodowy od …
Wygoda Wygodna instalacja. Dzwonisz, a my załatwiamy wszystko.
Ekonomia, zysk Oferta miesiąca. Zyskaj do … zł rabatu. Zamów internet. Tylko 3 zł/dziennie
Sukces zawodowy Pracujesz z domu? Ciesz się niezawodnym, szybkim internetem.
Przynależność do grupy/elity Internet dla Streamerów. Oferta premium dla wymagających.

To tylko wybrane potrzeby. Jeśli chcesz przeczytać o nich więcej – sprawdź bibliografię na końcu tego tekstu. 

  1. Obal obawy, zanim klient zapyta.

Zdarza Ci się, że jeśli Ty wychodzisz z ofertą, klient często jest na „NIE”. Jakie powody ma, by Twoją ofertę odrzucić? Twoja strona powinna na te obawy odpowiadać, by przekonać klienta do zakupu. Tu i teraz.

Ćwiczenie:

Zrób listę wszystkich argumentów NA NIE i napisz do nich odpowiedzi. Te odpowiedzi powinny być Twoją Zaletą. Zamieść je pod ofertą na stronie www.

Przykład:

Obawa Jest za drogo
Odpowiedź Nasz internet jest naprawdę światłowodowy. Co to oznacza? Że szybkość, jaką oferujemy, ma Pani faktycznie w domu. 

A jeśli coś nie działa, to pomożemy. Od razu, nie za tydzień. Do tego u nas nie rozmawiasz z robotem. Mamy opiekunów klienta. Oni od razu odpowiedzą na każde zapytanie. 

Kilka rad na koniec

Więcej niż łatwa oferta na stronie

To ważne, by klient wiedział, że współpraca z Tobą i cały proces umowy będzie bardzo prosty. Ludzie nie chcą się angażować w coś, co jest trudne i nieprzyjemne. Dlatego warto byś skomponował ofertę i cały proces podłączenia internetu ultra szybko i super przyjaźnie.

Pamiętaj też, że ludzie preferują wszystko natychmiast. Tak działa ludzki mózg. Pomyśl, czy wybierzesz pyszną pizzę dzisiaj, czy bycie fit za 20 lat? Twój klient myśli podobnie. Dlatego woli:

  • Natychmiastową instalację, a nie taką za miesiąc,
  • Natychmiastową pomoc, a nie taką za tydzień.

Zastanów się, czy to nie jest Twoja lokalna przewaga?

Daj się wyszukać

Jeśli chcesz sprzedawać przez internet, to klient ma Cię tam znaleźć. Na stronie, w social mediach, w opiniach klientów. A jak już wejdzie na Twoją stronę, to ma zostać przekonany, że naprawdę jesteś najlepszą opcją dla niego (dla niej).

Daj się wyszukać — zadbaj o widoczność w wyszukiwarce. A jeśli jej nie masz, możesz natychmiast uruchomić w niej reklamy. Przetestuj reklamy na Facebooku, Instagramie. Sprawdź i pozostaw te, które najlepiej działają. Z których masz nowych klientów.

Reklamuj się. Po co?

Jeśli ludzie częściej widzą Twoją reklamę, czy to w prasie, czy na ulicy, czy na Facebooku — to bardziej Cię lubią. To nie sztuczka, to zbadany naukowo „efekt czystej ekspozycji”. Mózg lubi bardziej to, co zna. Czemu? Bo nie musi się tego bać. Bo nie musi się wysilać. Wie, zna, wybiera. Po to Ci reklama!

Nie zmieniaj ciągle kolorów. Czemu?

Jeden znany marketingowiec (Seth Godin) powiedział kiedyś, że reklam nie zmienia się, jak znudzi się nimi właściciel firmy, jego żona, pracownicy. Zmienia się je dopiero, jak znudzi się nimi Twój księgowy. To ważna rada. 

Jeśli pokazujesz się ludziom na reklamach, to żeby Cię skojarzyli, potrzebujesz SPÓJNOŚCI. Jaki operator kojarzy Ci się z fioletowym kolorem? No właśnie! Zobacz, jak robią to duże firmy. Obejrzyj ich reklamy. Te same kolory, podobne komunikaty. 

Unikaj retro-stron.

Mózg ludzki robi nam wiele psikusów. Na przykład, jeśli patrzymy na ładne, nowoczesne i przygotowane z myślą o klientach strony — możemy mieć lepszy stosunek do całej firmy.

Skrót mózgowy: ładna strona = profesjonalna firma. 

Światłowód kojarzy się ludziom z nowoczesnością. Dlatego, jeśli sprzedajesz dostęp do internetu światłowodowego, Twoja strona www powinna być:

  • Zaprojektowana na urządzenia mobline,
  • Wczytywać się bardzo szybko,
  • Być napisana językiem korzyści,
  • Mieć przejrzystą ofertę,
  • Być ładna i estetyczna wizualnie,
  • Umożliwiać łatwy kontakt.

Stosuj promocje, nagrody

Dobrze sprawdzają się promocje, w tym promocje ograniczone czasowo. Bo mózg ludzki nie lubi straty. Jeśli coś się „szybko kończy” to jest większa motywacja, by z tego skorzystać. Stąd wysyp wszystkich akcji typu: ostatnie sztuki, tylko 24 godziny. Ludzie kochają też wyrazy “darmowy”, “gratis”. 

Zastanów się, jak to zastosować i sprawić, by Twoja oferta była atrakcyjna?

Mam nadzieję, że te proste rady pomogą Ci poprawić teksty, które piszesz w internecie. Trzymam za Ciebie kciuki!

O autorce

Joanna Burdek

Wierzę w to, że biznes powinien znaczyć więcej niż tylko zarabianie pieniędzy. Pomagam klientom nastawionym na efekt. Jak? By już nigdy nie musieli konkurować ceną. Jestem strateżką, copywriterką, wykładowczynią, pisarką, właścicielką agencji Brand Useful. Prowadzę szkolenia ze strategii marki i neurocopywritingu, content planu i nowych trendów.Pracowałam dla takich marek jak Continental, O bag, Zamek Wawel. Zrealizowałam dla moich klientów setki skutecznych kampanii i tekstów.

 

Bibliografia:

*J.Berger, „Efekt viralowy”.

K. Pradeep, „Mózg na zakupach” 

Listy potrzeb na podstawie:

D.E.Whitman, “Ca$hvertising”.

Kaufman, “Indywidualny program MBA”.