Zapisz się do newslettera

Twoja cotygodniowa porcja wiedzy

Efektywna komunikacja z pokoleniem Z – co wynika z badań?

Nie znają życia bez internetu, social mediów, czy smartfonów. Są osobami otwartymi, chętnymi do poruszania różnych tematów. Mają duże ambicje i wizje.

Jak kupuje młodzież? Wyniki badań generacji Z – poznaj je

Aby dotrzeć do swoich odbiorców z przekazem reklamowym, należy zrozumieć ich potrzeby i dostarczać im treści, które spełnią ich oczekiwania. W świecie online, coraz więcej zakupów jest dokonywanych przez osoby z pokolenia Z, które są w trakcie dorastania, rozwijania swojej kariery zawodowej i stabilizacji swojego życia. Pokolenie Z, które mogło nie pamiętać czasów bez internetu, smartfonów i social mediów, stanowi coraz ważniejszy segment rynku zakupowego.

Pokolenie Z – czyli jakie?

Pokolenie Z, to grupa osób urodzonych po roku 1995. Charakteryzują się oni między innymi brakiem doświadczenia życia bez internetu, social mediów i smartfonów. Cechuje ich otwartość na różnorodne tematy, chęć tworzenia, duże ambicje i wizje oraz elastyczność i szybkie dostosowywanie się do zmian. Pokolenie Z nie przewiduje u siebie kryzysu wieku średniego.

Innymi nazwami dla tej grupy są: zoomerzy, post-millenialsi, czy pokolenie internetowe. Wchodzą oni obecnie na rynek pracy jako uczniowie, studenci i młodzi pracownicy. Posiadają oni już finansowe możliwości dokonywania zakupów zarówno online jak i offline. 

Dotarcie do nich jest trudniejsze ze względu na wartości, jakimi się kierują przy wyborze produktu, marki czy sklepu. Dlatego ważne jest zrozumienie jakiego rodzaju komunikaty i sposoby tworzenia marki są odpowiednie dla przekonania ich do swojego brandu.

Pokolenie Z robi zakupy w internecie.

Osoby urodzone po 1995 roku to aktualnie społeczność, w której dokonywanie zakupów internetowych jest codziennością, niczym nadzwyczajnym. Dowodem na to są badania przeprowadzone w 2022 roku przez Drapers.

Źródło: https://www.drapersonline.com/guides/gen-z-and-millennials-2022

Niemal połowa osób generacji Z preferuje zakupy odzieży, akcesoriów i butów online. W porównaniu do 41% Millenialsów (osoby urodzone w latach 70/80), którzy wolą zakupy online, jest to 7,6 punktów procentowych więcej (48,6%).

Gdy zapytano o to, co cenią sobie najbardziej w zakupach online, młodzi ludzie z pokolenia Z wskazywali na możliwość zakupienia produktów w niższych cenach. Wygoda i przyjemność z dokonywania zakupów również były istotnymi czynnikami. Dla pokolenia Millenialsów najważniejszym aspektem jest wygoda, a cena jest drugim ważnym czynnikiem.


Źródło: https://www.drapersonline.com/guides/gen-z-and-millennials-2022

Warto podkreślić, że jedynie 2,6% osób pokolenia post-millenialsów nie robi zakupów online w ogóle. Jest to bardzo mały odsetek tej społeczności. 

Wartości istotne dla Zoomerów

Wyniki badań przeprowadzonych przez Deloitte w roku 2022 wykazały, że ponad 14 tysięcy przedstawicieli pokolenia Z jest poważnie zaniepokojonych kryzysem klimatycznym, co odzwierciedla ich troskę i świadomość na temat zmian zachodzących w środowisku naturalnym.

Badanie wykazało, że 75% osób z pokolenia Z zgadza się, iż świat znajduje się na rozdrożu (w kontekście kryzysu klimatycznego) i losy środowiska naturalnego będą zależały od decyzji i działań ludzi. 45% z tej grupy wyraża optymizm i przekonanie, że działania podjęte przez ludzi przyniosą pożądane i pozytywne skutki dla klimatu.

Pokolenie Z ceni sobie również etyczne i ekologiczne podejście firm, marek, pracodawców oraz pracowników. 43,4% respondentów stwierdziło, że przez ostatni rok tematy takie jak zrównoważone środowisko, równość i różnorodność oraz zgodność z etyką stały się dla nich ważniejsze.

Źródło: https://www.drapersonline.com/guides/gen-z-and-millennials-2022

Co ciekawe, ponad połowa młodych osób jest skłonna zapłacić więcej za produkt, który odpowiada ich oczekiwaniom, jest jakościowy, a marka komunikuje zbieżne wartości i przestrzega zasad zrównoważonego rozwoju.

Źródło: https://www.drapersonline.com/guides/gen-z-and-millennials-2022

Komunikacja, która przekona Zetki

Dostosowanie do wartości odbiorców jest kluczowe dla sukcesu w sprzedaży. Zebraliśmy dane z raportów Deloitte i Drapers, które mogą pomóc Ci w wyborze odpowiedniego podejścia do komunikacji.

Warto pochylić się nad kwestią ekologii i zwalczania kryzysu klimatycznego, który dla młodych ludzi jest niezwykle istotny.

Gdy mają do wyboru dwa podobne produkty lub marki, konsumenci (w większości) wybiorą ten, który jest zgodny z ich wartościami, nawet jeśli jest droższy. Dlatego nie warto skupiać się tylko na najniższej cenie, promocjach, zniżkach lub innych korzyściach związanych z ceną. Przyjęcie strategii komunikacji zgodnej z oczekiwaniami odbiorców może przynieść lepsze i trwalsze korzyści i zyski, a także zbudować bazę lojalnych klientów.

Pokolenie Z jest pokoleniem bardzo angażującym się we wszelkie akcje społeczno-polityczne, chętnie wyrażają swoje opinie i walczą o prawo do głosu. Może to być furtką do zjednoczenia sobie młodych ludzi.

Młodzi ludzie oczekują, że marki będą ich inspirowały. W kategoriach odzieży i akcesoriów liczą na wykorzystanie nowoczesnych technologii pozwalających na lepsze dopasowanie rozmiarów – tak stwierdziło 35,8% badanych. 32,8% oczekuje również więcej wskazówek i porad dotyczących mody. 30,4% z generacji Z chce także usług skoncentrowanych na wygodzie, takich jak szybka i sprawna wysyłka, darmowe zwroty oraz możliwość zakupów z odbiorem w sklepie.

Źródło: https://www.drapersonline.com/guides/gen-z-and-millennials-2022

Pamiętaj, że nie jesteś w stanie odzwierciedlić wartości wszystkich młodych, jest to niemożliwe. Aby dotrzeć do grupy docelowej, skup się na tych wartościach, które są ważne dla Twoich odbiorców, nawet jeśli Twoje podejście i przekonania się z nimi nie zgadzają.

Ponad 46,8% respondentów odpowiedziało, że zdarzyło im się zrezygnować z zakupów ze względu na niezgodność z ich wartościami.

Źródło: https://www.drapersonline.com/guides/gen-z-and-millennials-2022

Młodzi ludzie cenią sobie transparentność, autentyczność oraz dialog. Komunikaty skierowane do osób urodzonych po 1995 roku powinny mieć na celu nawiązanie relacji, ponieważ nie lubią oni jednostronnej komunikacji.

Generacja Z posiada zdolność do szybkiego filtrowania i sprawdzania informacji, dlatego komunikaty skierowane do nich muszą być zgodne z rzeczywistym podejściem marki. Ewentualne niezgodności zostaną prawdopodobnie szybko wykryte, ponieważ gdy produkt lub marka ich zainteresuje, decydują się na dokładniejsze poznanie jej.

Generacja Z

Marki i produkty, które chcą kierować swoje komunikaty do ludzi urodzonych w drugiej połowie lat 90, powinny skupić się na ich potrzebach i poglądach. W innym wypadku osoby te będą w stanie zrezygnować z zakupów u danej marki.

Podsumowując:

– Prawie wszystkie Zetki dokonują zakupów online, a niemal połowa z nich woli robić zakupy w internecie niż offline.

– W zakupach online cenią sobie wygodę oraz często korzystniejsze oferty.

– Ponad 40% tej generacji ceni sobie ekologiczne i etyczne podejście marek i jest skłonna zapłacić więcej za eko-friendly produkty.

– W komunikatach warto podkreślić wartości, które odpowiadają zainteresowaniom odbiorców i działania społeczne, polityczne, ekologiczne itp

– Generacja Z poszukuje inspiracji i nowoczesnych rozwiązań oferowanych przez marki w celu usprawnienia różnych aspektów zakupów.

– Cenią sobie autentyczność i szczerość, a także są zdolni do szybkiego filtrowania i weryfikowania informacji.