Zapisz się do newslettera

Twoja cotygodniowa porcja wiedzy

Czy Twój marketing działa? Sprawdź to!

Rozpoczynasz właśnie swoją drogę z płatnymi reklamami? Szukasz poradników, które pomogą Ci odnaleźć się w świecie cyferek, analityki i wskaźników? Jeśli tak, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie!

 

Analiza działań reklamowych to jeden z najważniejszych elementów w procesie optymalizacji. Jeżeli nie potrafisz odpowiednio czytać wyników – nie wiesz czy reklama jest rentowna, czy wręcz przeciwnie – generuje straty. Przedstawię Ci w tym artykule kilka wskaźników, które pomogą Ci w analizie Twoich reklam i ułatwią ich optymalizację!

 

Warto zaznaczyć, że w zależności od wyboru celu kampanii, wskaźniki którymi będziemy się sugerować, mogą się od siebie różnić. W przypadku kampanii nastawionej na zwiększenie wyświetleń strony docelowej – głównym miernikiem będzie ilość wyświetleń strony lub średni czas trwania jednej sesji, natomiast jeżeli zależy nam na zwiększeniu konwersji na naszym sklepie, skupimy się głównie na ilości zakupów lub ilości dodań do koszyka. 

 

 

Najważniejsze wskaźniki  w kampaniach reklamowych

 

Uniwersalnymi wskaźnikami, które warto obserwować w przypadku większości kampanii to:

  • CPC (cost per click)

wskaźnik ten określa średni koszt pojedynczego kliknięcia reklamy, jest liczony jako iloraz łącznie wydanej kwoty i liczby kliknięć linku.

  • CTR (click through rate)

zwany współczynnikiem klikalności, jest to procent kliknięć linku po wyświetleniu reklamy przez odbiorców, wskazuje nam ile kliknięć uzyskała reklama, w porównaniu z liczbą jej wyświetleń. Wskaźnik CTR liczony jest jako iloraz kliknięć linku i wyświetleń naszej reklamy. Im wyższy CTR tym reklama jest bardziej skuteczna i wartościowa dla odbiorców.

  • CPM (cost per mile)

wskazuje nam średni koszt 1000 wyświetleń reklamy. CPM to iloraz wydanej kwoty na kampanię i liczby wyświetleń, pomnożony przez 1000.

  • Częstotliwość

jest to nic innego jak średnia liczba wyświetleń reklamy na osobę. Jeżeli zależy Ci na budowaniu rozpoznawalności marki i zapamiętaniu reklam przez odbiorców, warto skupić się na tym wskaźniku, natomiast wciąż obserwując go w zestawieniu z pozostałymi miernikami. Często wzrost częstotliwości reklam wpływa na tak zwane „zmęczenie materiału”, co oznacza, że Twoi odbiorcy widzieli materiał reklamowy zbyt wiele razy, tym samym koszty kampanii idą w górę. 

  • ROAS

jest to wskaźnik bardzo ważny dla branż, którym zależy na bezpośredniej sprzedaży z reklam. Wskaźnik ten określa zwrot z wydatków na reklamę, jest to stosunek wartości konwersji do kwoty wydatków na reklamę. Warto zaznaczyć, że jeżeli jest to nasz główny wskaźnik do optymalizacji musimy upewnić się, że pokazuje odpowiednie ilości i wartości zakupów.

 

Najważniejsze wskaźniki Google Analytics

 

Efektywność naszych reklam warto również mierzyć poprzez Google Analytics, skupiając się na wskaźnikach takich jak:

  • Użytkownicy i Nowi użytkownicy 

przedstawiają nam konkretną liczbę osób, które zainicjowały co najmniej jedną sesję na naszej stronie, w przypadku wskaźnika „Nowi użytkownicy”, jak sama nazwa wskazuje, określa nam ilość osób, które po raz pierwszy odwiedziły witrynę.

  • Sesje

wskaźnik ten dokładnie pokazuje nam ilość wszystkich sesji na stronie. Warto zapamiętać, że jedna sesja to okres, w którym użytkownik aktywnie korzysta z witryny, po upływie 30 minut od ostatniej aktywności sesja wygasa.

  • Współczynnik odrzuceń

jest to odsetek sesji, podczas których użytkownik widział tylko jedną stronę i nie podejmuje z nią żadnej interakcji. Z wysokiego współczynnika odrzuceń możemy wywnioskować, że grupa odbiorców nie jest zainteresowana marką ani produktem i warto zastanowić się nad zmianą targetowania kampanii.

  • Strony/sesje (średnia głębokość strony)

dzięki temu współczynnikowi możemy sprawdzić średnią liczbę stron wyświetlanych przez użytkownika podczas jednej sesji. Analiza tego miernika pomoże nam wywnioskować, czy nasza grupa docelowa jest zainteresowana ofertą.

 

Ważne! Warto sprawdzić czy strona docelowa działa prawidłowo pod kątem UX i czy błędy nie są powodem obniżonego wskaźnika.

 

Podsumowanie


Znasz już najważniejsze wskaźniki, którymi warto się posługiwać analizując wyniki Twoich kampanii reklamowych. Mam nadzieje, że te definicje pomogą Ci w rozumieniu zarówno Managera reklam, jak i Google Analytics!